|
Ring Djursland - Classic Car MeetingClubrace klasse 2
Efter en meget lang pause blev bilen klar til årets største begivenhed
indenfor historisk motorsport i Danmark.
Justering på rullefelt før CCMEfter at have tilbragt nogle timer med at justere motorstyringen ind stod det klart at noget var noget galt med timingen af knasterne. Godt nok er det temmeligt skrappe knaster, men effekten kommer ved alt for mange rpm og er generelt for lavt. Resultatet blev sølle 139hk @ 8,000rpm!
I praksis vil det ikke være sundt at køre med så mange omdrejninger på en næsten standard motor. Ved 8.000 rpm når stemplerne omtrent den kritiske hastighed, hvor oliefilmen ikke længere er til nytte. Effektmæssigt lå den nye motor således på dette tidspunkt på niveau med den
gamle 2.0 Nord karburator motor, men justeringen gav dog bonus idet blandingen
nu var meget tæt på optimal uanset belastning og omdrejninger, og motoren trak
jævnt uden nogen hosten..
Tiltrængt træningJo jo - Jeg kunne da godt huske at jeg havde kørt race tidligere... Men det var ikke uden lidt nervøsitet at jeg trillede ud på banen lørdag morgen. Der var lavet meget på bilen siden den sidst kørte - Kunne den nu holde til det? Kunne jeg stadig finde ud af at styre den?? Jeg har godt nok aldrig bulet bilen, men jeg havde heller ikke lyst til at det skulle ske denne gang. Træningen gik glimrende - ingen buler! Men der var dog lidt problemer, for efter 10 minutters kørsel satte motoren ud, og jeg måtte køre af banen. Bagefter kunne den starte og køre fint igen - der var dog en kedelig lyd fra vandpumpen...
Vandpumpen dødeTilsyneladende var lejet på vandpumpen rustet i den tid motoren har stået i laden efter Mende afmonterede den. I hvert fald forsvandt lejet nærmest fuldstændigt under tidstagning. Det betød selvfølgeligt at vandpumpen var færdig. Jeg havde en ekstra - men den lå derhjemme på Sjælland! Vi stod nu i Jylland uden vandpumpe, og uanset hvem vi ringede til kunne
ikke få fat i en ny, så vi regnede ikke med at der skulle køres mere med #76
denne weekend... Men! Steffen Sylvest og Gunnar Hildorf fik fremtryllet en anden brugt pumpe til søndag morgen - Det var bare
flot! Heat 1 blev klaret på tribunen, men med udsigten til selv at blive kørende igen til 2. heat var det ikke så trist endda. Andet heat var #76 på banen igen! Jeg startede bagerst, da jeg jo ikke deltog i første heat, men det skulle ikke forhindre et spændende løb! De to startrækker er placeret med god plads imellem på Ring Djursland. Til højre for mig holdt Jacob Gehlert i sin klasse 1 Alfa 75 Turbo, og som forventet skød han frem mellem rækkerne da starten gik. Jeg selv røg efter ham og allerede i første sving ligger Cooper, Porsche, Alfa Giulia, Nissan og Honda bag mig. Se billedet fra need4speed.dk ovenfor - Jacob er ude af billedet til højre... Det blev et spændende løb. Jeg kunne godt mærke at jeg de andre kørere havde kørt første opvarmning og første heat uden mig, men banen var våd efter et regnskyl så jeg ville ikke oversatse. Jeg holder placeringen fint, og efter 3-4 omgange begynder jeg at tro på, at jeg måske kan indhente Claus Larsen i den orange Alfa Sprint. Jeg nærmer mig langsomt, men på 8. omgang begynder motoren igen at sætte ud på vej ned i skoven. Jeg når ikke meget længere og må trille ind på inderkredsen i hullet før langsiden, hvor jeg kan stige ud og hilse på Carsten, der har parkeret sin Alfa 75 samme sted... Jeg fik lige nøjagtigt gennemført nok af løbet til at jeg kunne få 1 point i HMS ClubRace II. Det skal senere vise sig at være et meget vigtigt point - da det bliver det eneste i år :-P |