Hjem
Op

Hvad tiden gik med inden 2004-sæsonen

 

 

Ny motor

Der er indkøbt ny motor. Den er næsten nyrenoveret og har praktisk taget kun vundet et par løb siden...

Det grundlæggende i den er følgende:

  • 2.0 TS motor fra Alfa 75
  • Skrappe knaster
  • Bananmanifold
  • Challenger B3 indsprøjtningssystem
  • 2.0 TS motor

    Motorrummet fik lige en gang maling inden den nye motor skulle i. Det pynter jo alt sammen.

    Efter en lang og drillende proces var det endeligt lykkedes at få TwinSpark motoren lagt i bilen. Det var intet problem blot at få den i motorrummet, da den passer perfekt i alle ophæng - men en lille centreringsbøsning i svinghjulet er forskellig fra på den gamle Nord-motor, så transakselen kunne ikke monteres!
    For at gøre en lang historie kort, så endte det med at der nu er monteret det gamle svinghjul og startermotor, og skjoldet bag svinghjulet er fjernet inkl. de tre pind-bolte, som det var monteret med. Resten af arbejdet med at montere ledningsnet, benzinpumpe osv. tog ingen tid i forhold til...

    Effekten er endnu ikke målt, men det kan muligvis blive svært at holde den under de knap 160hk bilen må have i klasse 2. Det bliver på rullefeltet jeg afgør om 2004 skal køres i klasse 1 eller 2. Det bliver under alle omstændigheder en noget hurtigere bil jeg stiller op med.

     

    Bagagerum

    Bagagerumsbunden er genopbygget med stålplade og hjulbrønd, så selv den mest kræsne kontrollant kan stilles tilfreds. Resultatet er godkendt af Historisk Udvalg:

     

    Udstødning

    Der måtte fabrikeres noget nyt...
    Den gamle 2½" udstødning udgjorde bilens laveste punkt under transakselen, og overføringen over trækselen bagpå kom i pladsproblemer efter der igen kom reservehjulsbrønd i bilen. Desuden ville jeg gerne undgå at skulle føre et stort rør under broen, der holder forreste led i deDion'en.
    Løsningen blev to parrallelle lydpotter forrest, hvor de nu kunne løftes højere op under bilen. Jeg fandt et par SAAB lydpotter i Biltema i passende dimensioner og pris. Herfra måtte rørføringen gå ud på siden af bilen for ikke at skulle under broen...
    Første forsøg blev to flexrør, der løb ud til hvert sit afgangsrør under sidepanelet, som det ses på nedenstående billede fra vores 25 års jubilæumstræf i Alfa Romeo klubben:

    Foto: Olaf Bischoff, www.alfaromeo-nord.de

    En dejligt diskret løsning - indtil motoren blev startet...
    Systemet med to seperate rør, der hver gik fra 2 cylindre var ikke noget hit. Lyden var meget buldrende, og jeg gætter på at den ikke ville kunne klare en støjmåling...

    Så der var behov for noget andet. Der blev indkøbt rørbukninger og den bagerste potte fra det gamle 2½" system blev monteret som side-pipe:

    Det er ikke så elegant som første løsning, men det fungerer.