Hjem
Op

Knutstorp

Clubrace klasse 2
26. september 2004
ASK arrangement

Modifikationer inden løbet:

  •     Toppakningen blev skiftet. Jeg fik desværre kigget på den forkerte skala i det kritiske øjeblik hvor momentnøgle blev indstillet, så der blev spændt for hårdt :-(
  •     Der blev regnet og justeret på knast-timingen igen. Ved nærmere eftersyn viste det sig at indsugningsknasten skulle drejes ca. 10 grader længere end vi havde gjort før KTI. Det betyder at knasten er mærket omtrent 35 grader skævt... :-/
  •     Begge tændspoler er skiftet og nu koblet korrekt gennem formodstande

Dagen starter vådt. Det har regnet om morgenen og vi er første hold biler på banen. Mende og jeg bliver hurtigt enige om at det ikke er for vådt til slicks (eller også er vi for dovne til at skifte?).

Træningen blev brugt på at få lidt føling med om motoren overhovedet kunne køre efter toppen var kommet på igen?

Tilsyneladende var det ikke helt galt, for motoren trak som aldrig før. På langsiden kunne jeg hente ind på Henrik og Carsten i 75TS med modificeret chip, så nu begynder det efterhånden at se ud som om jeg nærmer mig den ønskede effektkurve.

Problemet med at tændingen forsvandt efter 10 minutter er tilsyneladende væk efter spolerne blev koblet korrekt. Træningen slutter med en relativ udramatisk afkørsel på Tändstiften, da slicks på den kolde og fugtige bane var som at køre på 4 flade dæk...

Herefter var det med stor optimisme at vi kunne konstatere at motoren hverken røg eller dampede da bilen kom i depot. Olien var klar og fri for mayonese. Faktisk så det ud til at alt fungerede som det skulle. Der manglede kun vejgreb, og det skulle nok komme når banen tørrede op.

Men glæden var kort - Allerede en halv omgang inde i tidstagningen begyndte bilen at sende dampskyer ud gennem udstødningen ved speederslip. Jeg kørte et par forsigtige omgange, men det stod klart at pakningen var færdig igen... Den havde trods alt også kørt hele 65 km...

Foto: Anni Hansen

Jeg var ikke den eneste med tekniske problemer, men der var mange deltagere, så de tilbageværende biler kunne køre 2 meget spændende heats som en flot afslutning på årets sæson.

Vi optog begge heats på video - Mere om det senere!